Békési László: Team Building for School: Play and Fun, Building Educators' Communities + ICT Tools for a Creative and Collaborative Classroom - Europass Teacher Academy

San Cristóbal de La Laguna, Spanyolország - 2022. június 27-július 8.

Az Erasmus+ tanári mobilitási pályázat keretén belül két teljes hetet töltöttem 2022. június 27. és július 9. között Tenerifén, az Europass Teacher Academy által szervezett "Team Building for School: Play and Fun, Building Educators' Communities, ICT Tools for a Creative and Collaborative Classroom" tanfolyamon. Egy pedagógusoknak szóló módszertani továbbképzésen vehettem részt, melynek fő célja a csapatépítés elméletével és gyakorlatával, az iskolai közösségek formálásának lehetőségivel, valamint a legmodernebb IKT eszközökkel való megismerkedés volt. Sikerült betekintést nyernem továbbá Spanyolország, ezen belül is a Kanári-szigetek kultúrájába, történelmébe, gazdaságába, valamint megismerkedhettem a képzés résztvevőinek oktatási rendszerével is.

A kurzus helyszínéül a Europass Teacher Academy San Cristóbal de La Laguna történelmi városában található épülete szolgált, mely kiváló feltételeket biztosított a tanfolyam lebonyolításához. A modern, projektorral és wifi elérhetőséggel felszerelt tantermek lehetővé tették, hogy multimédiás tananyagok segítségével tanulhassunk.

A kurzus elején alapos betekintést kaptunk a csapatépítés és a közösségformálás alapelveibe, elméleti hátterébe. Előadást hallhattunk a különböző vezetői típusokról is. Az elméleti alapok után rengeteg gyakorlati feladatot is végeztünk, melynek részét képezte a feladatok saját magunkon történő kipróbálása. Ezek a tevékenység nem csupán a tanulókkal való közös munka során hasznosak, hanem a pedagógus közösségek formálásához is segítséget nyújtanak. Igazgatóhelyettesként különösen fontosnak vélem az összetartást, a támogató munkahelyi légkört. Az ezzel a témával megszerezett ismeretek saját, nagy létszámú nevelőtestülettel rendelkező iskolámban is kiválóan hasznosíthatók. Tippeket kaptunk a csapatszellem, az összetartozás érzésének fejlesztéséhez is. A tanfolyam másik felében IKT eszközöket tanulmányoztunk, fókuszban a tanulói kreativitással és az együttműködési készségek fejlesztésével. Aktív részvételen keresztül ismerkedtünk meg különböző applikációkkal és internetes felületekkel (Például: Flipgrid, English Grammar in Use for Ipad, Mindly, Blooket, Nearpod, lyricstraining.com, learningapps.com, Gimkit, Quizziz, Bamboozle, Wordwall, Trello) Megtapasztalhattuk, hogy ezek az IKT eszközök a frontális oktatási módszerekhez képest egy kiváló alternatívaként szolgálnak, hiszen az ily módon szerzett ismeretek a tanulók önálló munkáján alapszik, azzal a céllal, hogy a diákok saját hozzájárulásukkal szerezzenek új ismereteket. A továbbképzés utolsó részében konkrét tananyagokat hoztunk létre csoportmunkában. A feladat végrehajtásához szükségünk volt a megismert elméleti háttérre, de legalább olyan mértékben a gyakorlati ismeretekre is, hogy az interaktív feladatokat létre tudjuk hozni. A tanfolyam zárásaként egymásnak is bemutattunk a megalkotott tananyagokat.

A tartalmas foglalkozások mellett a nyelviskola két alkalommal is szervezett számunkra kirándulást. Az első héten a kurzus helyszínéül szolgáló San Cristóbal La Laguna városának nevezetességeit tekinthettük meg, majd a Teide Nemzeti Parkba látogattunk el.

A kurzus során különböző nemzetiségű kollégákkal találkozhattam, azóta is folyamatos a kapcsolattartás, a szakmai eszmecsere. Úgy ítélem meg, hogy a továbbképzés sikeres volt, beváltotta a hozzá fűzött elvárásaimat.

Békési László