dr. Emese György: Tabletek és okostelefonok Amszterdam csatornái között

2023. augusztus 14 - 18-ig vettem részt egy 1 hetes, Europass Teacher Academy által szervezett Tablets and Smartphones: Using Mobile Devices as Educational Tools (Tabletek és okostelefonok: Mobil eszközök használata oktatási segédeszközként) című ERASMUS+ tanfolyamon Amszterdamban. Nagyon sok érdekes gondolatot, módszert ismertünk meg a tanfolyam során, s ezek egy részét jól tudom majd alkalmazni a matematika tanításában. Azért csak egy részét, mert a tanfolyam nem kifejezetten matematikatanároknak lett szervezve, és nem is kifejezetten középiskolai tanároknak. A bemutatott alkalmazások nem mindegyike alkalmazható a matematika tanításában, és nagy részük inkább a fiatalabb korosztály számára alkalmas. A megismert alkalmazások: Kahoot, Quizlet, Quizzes, GeoGebra (megemlítve), Canva, Web 2.0 eszközök és programok, Task Cards, Class Tools Net, Mesterséges Intelligencia, Padlet, Plickers.com, Big Image Creator (kép keresés a neten), Fake Book, Goose Chase, Make a Meme, Find the soft unicorn (by taking a quiz). Ezek többségét volt lehetőségünk kipróbálni is. Az IKT alkalmazásokon kívül tanultunk az internet biztonságról, adatvédelemről (GDPR), Project Based Learning (PBL), a holland oktatási rendszerről, kultúráról, történelemről és hagyományokról (városnézésen is). Nagyon sokat tanultunk egymástól is, az órákon és szünetekben, órák után, városnézés közben, tapasztalatokat cseréltünk nem csak a kurzus témája (tabletek és okostelefonok), hanem más oktatási, módszertani témákról is, valamint összehasonlítottuk az oktatást és általában az életet országainkban. Egymás országainak, oktatási rendszerének, módszereinek megismerése különösen érdekes és hasznos volt. Az órák és szállásom is Amszterdam tágabban értelmezett belvárosában volt, ami jó lehetőséget adott a város megismerésére. Amszterdam nevezetességeinek, az ország történelmének, kultúrájának megismerése kifejezetten élvezetes és hasznos része volt ennek a hétnek. A sok csatorna között kanyargó keskeny utcák sajátos amszterdami hangulatot árasztanak, talán ezért imádják és lepik el nyaranta a turisták ezrei, tízezrei. Egy szabadon választott kulturális program is része volt a kurzusnak. Az én választásom Zaanse Schans volt, skanzen és múzeumok Amszterdam külvárosában, rengeteg szélmalom és más, több mint 100 éves manufaktúra, üzlet, műhely és lakóépület, egy nagy központi és több kisebb múzeum. Minden épületben a történelem elevenedik meg, az idősebbeket nosztalgia érzése fogja el.

Minden utazásomnál nagy élvezetet jelent számomra a képzőművészeti múzeumokban töltött idő. Itt a bőség zavarával küzd a látogató a múzeumi negyed rengeteg kiváló múzeumát látva. Leghatalmasabb a Rijksmuseum sok évszázadot és sok országot felölelő anyaga, nekem kedvencem a Van Gogh Museum és a modern művészetek múzeuma a Moco, ahol többek között a legismertebb graffiti művész, Banksy művei láthatók.

A képzés során sok ismerettel, tapasztalattal, élménnyel lettem gazdagabb, ajánlom az ERASMUS+ programban való részvételt minden kollégának.

Emese György

dr. Emese György: IKT az oktatásban továbbképzés az Eiffel torony árnyékában

2023. augusztus 8 - 12-ig vettem részt egy 1 hetes, Anatolia Education által szervezett ICT-based classes: "Integrating ICT tools to the school curriculum" (IKT alapú oktatás: IKT eszközök integrálása az iskolai oktatásba) című ERASMUS+ tanfolyamon Párizsban. Sok érdekes gondolatot, módszert ismertünk meg a tanfolyam során, s ezek egy részét jól tudom majd alkalmazni a matematika tanításában. Azért csak egy részét, mert a tanfolyam nem kifejezetten matematikatanároknak lett szervezve, és nem is kifejezetten középiskolai tanároknak. A bemutatott alkalmazások nem mindegyike alkalmazható a matematika tanításában, és nagy részük inkább a fiatalabb korosztály számára alkalmas.

A megismert alkalmazások: Kahoot, Quizlet, Actionbound, Quizzes, GeoGebra (megemlítve), Canva, Web 2.0 eszközök és programok, Task Cards, Class Tools Net, Mesterséges Intelligencia, Padlet, Plickers.com, Big Image Creator (kép keresés a neten). Ezek nagy részét volt lehetőségünk kipróbálni is. Az IKT alkalmazásokon kívül tanultunk az internet biztonságról, adatvédelemről (GDPR), Project Based Learning (PBL), a francia oktatási rendszerről, kultúráról, történelemről és hagyományokról (városnézésen is).

A legérdekesebb szakmai program a legelső volt, ami egyben ismerkedési tevékenység is volt: egy digitial treasurehunt, digitális kincskeresés, akadályverseny a Sacra-Caeur dombján. Volt itt GPS, Google Maps, fotók, videók készítése, interjú készítése turistákkal és helybeliekkel, ezek beküldése, QR kódok, sokféle digitális eszköz használata, s mindez nagyon élvezetes, játékos módon, s egyúttal Párizs egy nevezetes részének megismerése.

Sajnos a kurzus tervezett oktatója nem tudta megtartani az órákat (ha jól emlékszem betegség miatt), helyettesén látszott, hogy ez nem igazán a szakterülete, kevésbé volt jártas a témában. De igyekezett a maximumot kihozni ebből a hétből.

Sokat tanultunk egymástól is, az órákon és szünetekben, órák után, városnézés közben, tapasztalatokat cseréltünk nem csak a kurzus témája (IKT), hanem más oktatási, módszertani témákról is, valamint összehasonlítottuk az oktatást és általában az életet országainkban. Egymás országainak, oktatási rendszerének, módszereinek megismerése különösen érdekes és hasznos volt. Párizs nevezetességeinek, az ország történelmének, kultúrájának megismerése kifejezetten élvezetes és hasznos része volt ennek a hétnek. Rám legnagyobb hatással a Louvre volt, egy teljes napot töltöttem ott a kurzus után, az Európán kívüli gyűjteményeket vettem célba, mert az Európán kívüli művészetek megismerésére eddig kevés lehetőségem volt, és ennek sem értem a végére, a múzeum összes termének pedig talán negyed részében jártam.

A képzés során sok ismerettel, tapasztalattal, élménnyel lettem gazdagabb, ajánlom az ERASMUS+ programban való részvételt minden kollégának.

Emese György