Tábori Judit - beszámoló job shadowingról Sitgesben
2024 május első hetében job shadowingon vettem részt a spanyolországi Sitges városban. Sitges Barcelonától délre található, a kétnyelvű katalán tartomány egyik turisztikailag is jelentős városa. Mind a "katalán", mint pedig a "turisztikailag jelentős" jelző érdekesnek bizonyult a mobilitásom során. Az iskola a piarista rend által üzemeltet 26 katalán iskola egyike, bár az egyház már látható módon nincs jelen az oktatásban, hiszen hittan sem szerepel az órarendben, hanem helyette egyháztörténet és etika tárgyakat tanítanak. Az iskola épülete a városka központjában, közvetlenül a vasútállomás mellett található. Bár már nem mondaható korszerűnek, hiszen 1972-ben épült, de nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy különböző művészeti projektek keretein belül barátságosabbá tegyék. Ottlétemkor is felújítás zajlott, az épület modernizálásának első fázisa, amelynek során a mai pedagógiai igények szerint fogják, sokkal világosabbá és gyerekbarátabb terekké alakítani az intézményt. Az oktatási modell, amit kínálnak, egészen óvodás kortól érettségiig terjed. A legkisebbek egy külön épületben, a csendes kis mellékutca másik oldalán vannak, ahol egy tágas kert és játszóudvar áll a rendelkezésükre. Az iskolások általános első osztálytól az érettségiig pedig a főépületben tanulnak. A spanyol oktatási rendszer kicsit eltér a magyartól az évfolyamok felosztásában. 1.-6. évfolyamig "primaria",azaz általános iskola, utána 4 évfolyam "ESO", Educación secundaria obligatoria, azaz kötelező középfokú oktatás, az utolsó két év pedig "bachillerato", azaz érettségi, vagy ha valaki nem szeretne a felsőoktatásban tanulni lehetősége van szakmát is tanulni, ezt "formación profesional"-nak nevezik. A Sitgesi Escola Pia-ban egészen az érettségiig tanulhatnak a diákok, én is az órák nagy részét ezen a két érettségit előkészítő osztályban töltöttem. Mivel az utolsó két év már nem képzi a kötelező oktatási rendszer részét, ezért ezeket a évfolyamokan a diákok anyagi hozzájárulást fizetnek, ami nem kimagaslóan nagy összeg, de érzékelhetően a középosztály képviseltette magát a diákok között. Mivel egy turisztikailag kiemelt városról beszélünk az ingatlanárak és a megélhetési költségek is viszonylag magasak, Katatóniában is egyfajta presztízsnek számít itt lakni, ezért pl. a külföldi diákok közül is elenyésző számban fordulnak elő nehezebb körülmények között élő bevándorló családok gyermekei, sokkal inkább jellemzőek az Észak- Európából, esetleg Észak -Amerikából ideköltözött családok. Mivel sok a külföldi diák, az iskola külön programot indított a katalán nyelv elsajátításának segítésére. Ezt az órát, is volt alkalmam meglátogatni, ahol egy fiatal tanár, akinek költségeit a katalán állam finanszírozza, kiscsoportos foglalkozáson segít a külföldi diákoknak a katalán nyelvtanulásban. Órarendbe beépítve, a különböző készségtárgyak időpontjában, ők katalánul tanulnak. Erre mindenképp szükségük van, hiszen az iskolában minden tárgy tanítása ezen a nyelven folyik. Megbeszélést folytattam az idegennyelvi munkaközösség vezetőjével, aki elmondta, hogy mivel a katalán mellett spanyol nyelvet is oktatnak minden tanulónak, az angol illetve a francia nyelv tanítására már kevés idő marad. Heti három órában tanulják a második idegen nyelvet, és a létszámbontás sem megoldható az osztályokon belül, ezért igyekeznek tanulmányi utakkal és Erasmus programokkal előmozdítani a diákok nyelvtanulását. A program nagy részében spanyol nyelvi órákon vettem részt, ahol nagyon érdekes volt megfigyelni az kétnyelvűség azon aspektusát, miszerint bár minden diák kiválóan beszéli a katalán mellett a spanyol nyelvet is, a helyesírás és a nyelvtan ismerete nagyon hasonlóan jelenik meg náluk is az órákon, mint az általam tartott másodnyelvi képzésen. A második nap, egy helyi étterembe hívott meg ebédelni az iskola igazgatója, az Erasmus koordinátor, és az idegennyelvi munkaközösség vezetője. A finom ebéd mellett nagyon sok apró részletet, érdekességet meséltek az iskolájukról, ami fiatalos lendületével és nyitottságával nagyon inspirálóan hatott rám.
Tábori Judit